Tijd voor eigen blogje

Eigen opwek en besparen als prosumer is anno 2016 nog steeds een klein avontuur


Januari 2016


We zitten nog volledig in de overstap perikelen, iets wat begon begin november 2015.
De inmiddels oude energieleverancier vond in loop van 2015, tijd om de salderingmethode maar eens om te gooien, ook voor de analoge dubbel tarief ferrarismeter.
De toelichting bij navraag lag nog zwaarder op de maag, ondanks al 2 jaarnota's nagenoeg nul voor elektriciteit zag de energieleverancier daar geen aanleiding in om mij op de hoogte te stellen, de jaarnota die volgde was ook creatief.

Door de hulp in te roepen van een hogere fictieve daltarief meterstand ter compensatie van de lagere hoogtarief meterstand op de jaarnota, gevolgd door een creditnota voor verschil tussen hogere fictieve en werkelijke meterstand als netto teruglevering.

De bedenktijd voor de overstap was amper afgelopen of het eerste signaal via on-line portal, dat fictieve meterstand wel eens als vastgestelde meterstand kon zijn gelabeld
Erop wijzen, levert enkel een mailtje op, dit al na jaarnota administratief terug zou zijn gezet en enkele was voor realisatie van nulverbruiksnota, maar de labeling verdwijn niet.
Een poging tot verificatie welke info de juiste is via de netwerkbeheerder, geeft deze niet thuis, dit zou de volledige verantwoordelijkheid van de energieleverancier zijn.

Eerdere ervaring met fictieve meterstanden was niet zo positief, want op moment dat je energieleverancier erop aan kunt spreken ipv wijzen, verschuilt die zich vervolgens weer achter de netwerkbeheerder.
In 2012 betrof dit slechts een half jaar en nu ruim een jaar voor het telwerk in de buurt komt van de fictieve meterstand.
Tijd om de nieuwe energieleverancier alvast in te lichten tijdens opzegtermijn fase, 4 weken voor de overstap.

Vrij kort na overstap-standen, ondersteund met foto's met datering, was het wel duidelijk dat de fictieve dal-meterstand verder was gekomen dan alleen de interne administratie en wel degelijk als vastgestelde meterstand was opgenomen in het centrale meterregister.
Nogmaals aankloppen bij inmiddels ex-leverancier, voor correctie, welke werd ontweken. Enkel een toe zegging van een eindnota op werkelijke meterstanden als nieuwe energieleverancier lukt om overstap meterstanden door te geven, daarvoor moeten deze wel eerst langs de validatie en de netwerkbeheerder.

Dit proces voor oa validatie, vastgestelde meterstanden en informatie uitwisseling tussen de drie partijen is verre van transparant, als prosumer kan je niet mee kijken en kunnen die fictieve meterstanden al tijdje in omloop zijn voor je het opmerkt, enkel toegankelijk als energieleverancier of netwerkbeheerder actuele info wil verstrekken.

Door de nadruk op elektriciteits-meterstanden is na ruim 3 weken na overstap een fictieve hogere overstap gas-meterstand opgedoken in ruil voor werkelijke elektriciteits meterstanden in de on-line portalen (nog geen eindnota)

Huidige energieleverancier maar aangesproken, om alvast voor te sorteren voor een dispuut.
Een eindnota met 492m3 aardgas vanwege fictieve meterstand ipv werkelijke voor 210m3 voor verbruiksperiode, is ook niet aanlokkelijk met verdere bespaarplannen in 2016.
Weersafhankelijk is het extra fictieve verbruik, al 30-40% van de te verwachte jaarnota eind december 2016

Week 4 na overstap:
Mijn nieuwe energieleverancier is het nog niet gelukt om al mijn werkelijke meterstanden geaccepteerd te krijgen, zonder aan te kunnen geven waarom.

Week 5 na overstap:
Net geen 5 weken na overstap is de eindnota ontvangen met de fictieve gasmeterstand en gelijk ook maar bij oude energieleverancier verzoek gedaan om correctie met verwijzing naar het lopende verzoek bij de nieuwe leverancier.

Week 6 na overstap:
Reactie van oude leverancier is dat ze wel willen aanpassen naar werkelijke meterstanden voor eindnota, maar wachten op een reactie van nieuwe leverancier.
Navraag bij nieuwe leverancier, zegt deze nog steeds wacht op een reactie van E-mail uit week 4 aan oude leverancier.

Tijd om telefonisch op detail info te gaan, want ik sta te trappelen voor een aanpassing van het termijnbedrag die nog ruim 300% van werkelijk verbruik is.
Oude leverancier heeft E-mail van nieuwe leverancier wel ontvangen maar zegt te wachten op een reactie via het berichtensysteem van landelijk registratiesysteem en de nieuwe leverancier houdt de E-mail inbox in de gaten voor een verdere vervolg.
Handig, even een duwtje geven.


Wordt vervolgt
Laatste update 10-02-2016

Copyright 2012 greenwatts.nl HomeDataloggingEnergyBlog